zondag 6 november 2011

Studiereis Dutch Design Week 2011

Vorige week vrijdag, 28 oktober, zijn we op studiereis gegaan. Onze bus zette koers richting Nederland, waar we het Piet Hein Eek museum gingen bezoeken en vandaar gingen we verder naar de beurs: Dutch Design Week 2011. We moesten rondkijken naar dingen die ons aanspreken en eventueel flexibele meubelen.

Piet Hein Eek museum



Dit was iets wat direct mijn aandacht trok, een klok die tegelijkertijd ook een kaars is.
Niet erg praktisch want als je je kaarsen aansteekt, brandt stilaan je klok weg.


Deze lampjes waren dingen die direct opvielen omdat ze zo kleurrijk zijn.


Dit is niet iets naar mijn smaak, maar ik vind het wel speciaal.
Ik kan begrijpen dat sommige mensen dit een mooi keukenmeubel vinden.


Dit is volgens mij een beetje een flexibel meubel. Het is een zetel en een tafel tegelijk.

Ik vond dit een mooie houten tafel. Ook omdat ze zo lang is, vind ik deze extra interessant.

Dutch Design Week 2011:


Deze lamp vond ik zeer leuk, ze bestaat uit 2 delen die elkaar niet raken.
Ze stoten elkaar af door een magnetisch veld.

Dit vond ik  wel  leuk.
Een gordijn waar je ook in kunt gaan zitten, toch ook een beetje een flexibel meubel.
Ook is dit een plaatsbesparende optie.

Geen idee waarom deze mij aanspreekt. Het is niet echt mooi maar
ik vind het grappig gevonden om van een spade een krukje te maken.

Dit is ook een beetje een flexibel meubel.
Het lijken wel blokken waar je zelf je meubel mee in elkaar kan steken.

Op het eerste zicht zou je zeggen dat het tulpen zijn,  maar
als je van dichterbij gaat kijken kan je zien dat ze openklappen tot stoeltjes.

Tentoonstelling naast DDW:


In deze tentoonstelling waren veel meubels die we al ergens eerder hebben ontmoet..
vitra natuurlijk!

Deze lamp van bananendozen vond ik zeer mooi gemaakt.
Ze hadden er meer dan 80 dozen voor nodig gehad.
Alsof dat nog niet genoeg was,  bleek dat deze ook nog verkocht werd voor het goede doel.

Op het eerste zicht vond ik dit een lelijke zetel en met zo een groots gedoe errond.
Maar eens je er in zit, vind ik deze zetel heel leuk.
Dankzij die kap wordt  het geluid gedempt, zodat je rustig en stil in je zetel kunt zitten.


basis GIP-project

Hier zie je enkele foto's van het pand dat ik moet gebruiken voor mijn gip en enkele beelden van de omgeving.

Het pand is het gebouw met de groene poort.



Straatbeeld

Straatbeeld langs de andere kant.


zondag 23 oktober 2011

schetsen GIP-reis

Centre Pompidou in Metz.
Notre-Dame-du-Haut in Ronchamp.
Meubels uit het Vitra museum.

reisverslag GIP-reis

De GIP-reis begon zeer vroeg op 5 oktober, een woensdagmorgen. Allen stonden we daar nog half slapend te wachten op onze bus. Al vrij vroeg waren we aan het eerste gebouw aangekomen, Cité Radieuze van Le Corbusier in Briey. We mochten er in enkele appartementjes gaan kijken hoe het er langs binnen uitzag. We hebben er gegeten en dan zijn we verder gereden richting Metz. Daar zijn we naar het Centre Pompidou van Metz geweest. Binnen was er een tentoonstelling. De dingen met licht vond ik zeer mooi. Daarna hebben we nog even rondgewandeld in de stad Metz. Uiteindelijk konden we vertrekken naar Nancy waar ons hotel was. Pas na het inchecken konden we gaan eten. ’s Avonds reden we terug naar ons hotel met een leuk trammetje. De volgende dag gingen we eerst naar de Notre-Dame-du-Haut van Le Corbusier. Daar hebben we zowel binnen als buiten goed kunnen rondkijken. Dan zijn we verder gereden naar Weil am Rhein, waar het Vitra museum gelegen is. Op het terrein van Vitra was er van alles te beleven. We kregen er een rondleiding met een gids bij de gebouwen van onder andere Zaha Hadid, Tadao Ando, Frank Gehry enzovoort. In het Vitra museum zelf was er ook veel te zien, het was leuk om de stoelen in het echt te zien, vooral omdat je sommige ervan gebruikt bij BIAA. Daarna konden we naar het hotel gaan en op zoek gaan naar iets om te eten. De laatste dag vertrokken we naar Basel. Daar hebben we te voet rondgewandeld om naar al de gebouwen te gaan kijken. Jammer dat we daar wat weinig tijd hadden om veel foto’s te maken en alles goed te bezichtigen. Al bij al was het een leuke 3-daagse en konden we voldaan terug op de bus naar huis stappen.

woensdag 12 oktober 2011

GIP-reis foto's

Dit is de binnenkant van het Centre Pompidou in Metz.
Het dak vond ik op zich al indrukwekkend en dan met de weerspiegeling erbij vond ik een zeer mooi beeld.
Na een tijdje werd het wel een beetje duizelingwekkend.

Dit is dus het gebouw, Centre Pompidou in Metz, een van de dingen die mij het meest aansprak,
dankzij de balkvormige elementen die er uitstaken. Ik vond het leuk om daar in te staan.
Ook vanuit de lift had je een mooi beeld van het gebouw.
Er waren ook zeer mooie tentoonstellingsruimtes aanwezig.

Dit is de Notre Dame du haut van Le Corbusier.
Persoonlijk had ik veel meer van dit gebouw verwacht,
maar ik denk dat dit vooral ondanks het slechte weer was.
Door de bewolking zag men langs de binnenkant niet de lichtinval die zo spectaculair zou zijn.

Dit vond ik wel een mooi beeld van in de Notre Dame du haut.
Zeker als je er zelf onder stond.

Het Vitra museum vond ik ook zeer mooi om eens gezien te hebben.
Zowel de buiten- als de binnenkant.
Langs buiten vond ik het speciaal hoe de balkvormige volumes op elkaar en in elkaar gepuzzeld waren.
En langs de binnenkant vond ik het fijn om de stoelen te zien die we gebruiken in onze opdracht van BIAA.

Dit gebouw stond ook op het terrein van Vitra, het is van Zaha Hadid.
Het heeft vooral indruk op mij gemaakt omdat verteld werd dat ze tegen de wil van de ingenieurs toch haar zin heeft gedaan. Ook de aflopende vloer vond ik speciaal.
Enkel de trap was wat beangstigend om op te lopen.

Dit gebouw dat ook op het terrein van Vitra stond, is van Tadao Ando.
Het heeft indruk op mij gemaakt omdat hij precies een doolhof maakte van zijn gebouw. De doorgangen waren ook zeer smal en de typische gaatjes in de muren vond ik zeer mooi.

De Vera Oeri bibliotheek vond ik een zeer mooi gebouw op zich.
Langs de binnenkant zag je hoe het licht er werd binnengehaald, daarom heeft het vooral indruk gemaakt op mij.

Dit is de Messeturm in Basel. Natuurlijk kijk je er naar uit om het werk dat je gekregen had om te bespreken eens in het echt te zien, daarom vond ik het ook de moeite waard.
Het was spectaculair omdat het zo hoog was.

Als laatste, het gebouw Novartis. Heel jammer dat we het niet in zijn geheel hebben kunnen bezichtigen want ik denk wel dat dat gebouw de moeite waard was geweest.
Zelfs van op afstand valt het gebouw op in het landschap dankzij zijn kleurrijke elementen.

GIP-reis

Van woensdag 5 tot vrijdag 7 oktober zijn we met heel 6ABK op GIP-reis geweest. Natuurlijk was het er heel leuk en we hebben er veel mooie dingen gezien. We hebben op de reis zelf een gebouw moeten bespreken. Wij hebben het gehad over het Messeturm in Basel. Hier is onze informatiefiche:

Bespreking van de architecten

Morger & Degelo en Marques

Over de architecten :

Heinrich Degelo is een Zwitserse architect, geboren in 1957. Hij zit bij een Zwitserse vereniging voor architecten en ingenieurs. Hij is directeur, aandeelhouder en eigenaar van Degelo Architecten. In 2005 heeft hij Degelo Architecten opgericht.

Meinrad Morger is een Zwitserse architect geboren in 1957. Hij is niet alleen architect maar ook professor ‘Building design’. In 2006 startte hij samen met Fortunat Dettli, Morger & Dettli Architecten. Hij is ook lid van de raad van Basel-City monumenten.

Morger & Degelo staan bekend om hun minimalistische architectonische taal en met precisie uitgevoerde gebouwen.

Bespreking van het gebouw

Messeturm Basel

Stijlkenmerken en algemene informatie :

De Messeturm is met zijn 105 meter een van de hoogste gebouwen van Zwitserland.
Het gebouw telt 32 verdiepingen. Zonder het te beseffen heeft men er het hoogste gebouw van Zwitserland van gemaakt. Het is een modernistisch gebouw dat er sinds 2003 staat.

Functionaliteit / organisatie :

Het gebouw bevat een aantal verschillende functies. In de top van het gebouw bevindt zich een bar, Bar Rouge, die uitzicht biedt op de hele stad. Op dat punt heb je een prachtig panoramabeeld van de stad en omstreken. De Ramada, een viersterrenhotel met 200 kamers, bevindt zich eveneens in dit gebouw. Alsook bevinden er in het gebouw bureaus voor de vertegenwoordiging van gerenommeerde bedrijven. Ten laatste bevinden zich onderaan allerlei handelspanden.

Volumestudie / gevelzicht :
Het is een balkvormig gebouw. Het bestaat voornamelijk uit grote ramen.

Materiaalgebruik :
Het gehele gebouw bestaat uit grote glaspartijen. Er is dus gewerkt met een vliesgevel, het hoeft geen andere belasting dragen dan zijn eigen gewicht en het geeft die samen met de windbelasting af aan de achterliggende constructie van het gebouw.

Geraadpleegde sites :

(De foto's geraakten helaas niet bij in het blogbericht).

woensdag 31 augustus 2011

School

Morgen is het 1 september, de start van weer een nieuw schooljaar. Ik ben benieuwd hoe dit jaar gaat verlopen. En benieuwd wat er bedoeld wordt met het thema "tijd". Ik hoop dat ik de blog toch op de juiste manier heb opgevat.

Crepain Binst Architecture (2)

Hier komen nog enkele werken van Crepain Binst Architecture die mij aanspreken. En ook hun interieurs zijn zeer mooi.



Ze maken ook af en toe gebruik van groene panelen langs de buitenkant en een speciaal systeem dat hieronder op foto staat afgebeeld.


dinsdag 23 augustus 2011

Max8


Inez Hermans en Tom Verheyen


De 3de en laatste architect die ik ga bespreken is Max8. Het bureau bestaat uit Inez Hermans en Tom Verheyen. Inez is geboren in Duitsland maar heeft architectuur gestudeerd in Diepenbeek. Tom is geboren in Koersel en heeft eerst in Geel gestudeerd en pas daarna architectuur in Diepenbeek. Hij kreeg een label voor energiebewuste architect. Ze hebben ook een aantal openbare gebouwen ontworpen bv. de Voorpost van brandweer Haacht, de bibliotheek van Affligem, school in Ham, … Het huis dat ik ga bespreken is woning BVR, het is een vrijstaande nieuwbouw staalbouwwoning. Het mooie eraan is dat de gebruikte kleuren enkel wit en zwart zijn. De woning is niet gemaakt uit baksteen maar uit stalen platen. De voorgevel heeft 2 smalle stroken met ramen, de rest is toe.
woningBVR
woning BVR

Een andere mooie woning eveneens van staal is woning Veva, deze is ook volledig in het wit met zwart.
woning Veva

maandag 22 augustus 2011

Vincent Van Duysen


Vincent Van Duysen

De tweede architect die ik ga bespreken is Vincent Van Duysen. Vincent is geboren in 1962 en studeerde architectuur aan Sint-Lucas in Gent. In 1990 richtte hij in Antwerpen zijn eigen studio op. Hij heeft nog 18 andere medewerkers. Het huis dat ik ga bespreken noemt V residence en bevindt zich in Tessenderlo. Het is een villa met 2 verdiepingen. De benedenverdieping verbindt de verschillende leefruimtes in een open ruimte. Het huis is volledig onderkelderd (fitness en welness). Het licht komt er binnen via de binnenplaats op kelderverdieping. Het is modern dankzij de grote ramen in staal en met betonnen muurplaten. Voor de binnenkant wordt  er gebruik gemaakt van traditionele materialen zoals houten muurpanelen en blauwe hardvloer. Het mooie is dat de traditionele materialen geen afbreuk doen aan de moderniteit van het gebouw. Een patio, die toe is aan de straatkant, zorgt voor privacy. Ik zelf vind vooral de openheid aan het huis mooi met de grote ramen die veel licht binnenlaten.
V residence in Tessenderlo


V residence in Tessenderlo

Hij heeft ook nog veel andere mooie dingen gemaakt en ook veel mooie interieurs. Nog enkele voorbeelden:


Concordia Waregem

Het gebouw is een weverij. Het heeft een industrieel karakter en er werd gebruik gemaakt van neutrale materialen. De lichtkoepels op het dak geven zowel aan de buitenkant als  aan de binnenkant een mooi effect.
Het gebouw ziet er heel neutraal uit dankzij de beton en het glas, de ramen zijn ofwel hetzelfde, lang en smal, ofwel vierkant.
P residence in Oostduinkerke

maandag 15 augustus 2011

Crepain Binst Architecture



Binst & Crepain


De eerste architect of beter gezegd "architecten" die ik ga bespreken, zijn Jo Crepain en Luc Binst. Jo Crepain werd geboren in Brugge en studeerde aan Henry van de Velde Instituut in Antwepen. Luc Binst is geboren in Vilvoorde en studeerde aan Sint-Lucas in Brussel. Crepain Binst Architecture werd opgericht in 2006. Crepain was de grondlegger, maar overleed in 2008 en dus moest Binst alleen verder. Alhoewel alleen niet het juiste woord is, het is een team van wel 40 mensen. Het kantoor heeft ervaringen van woningen tot stedenbouwkundige projecten. Architectuur en interieur moeten bij hen een geheel vormen. Ze hebben belangrijke dingen gemaakt, zoals het station van Leuven. Het huis dat ik ga bespreken is het Lofthouse Luc Binst te Humbeek. Het is het eigen huis van Binst, waarin hij zijn individuele kijk geeft op het concept van een vrijstaande loft. Ik vind het een mooi gebouw omdat ze het speels maken met de figuren en ook een kleurrijke toets aanbrengen. De binnenkant vind ik licht en ruimtelijk. Ze werken met verhoogjes wat ik zeer mooi vind. Dankzij de zon komt die ene kleur ook langs de binnenkant terug. 

loft te Humbeek

loft te Humbeek


donderdag 4 augustus 2011

start

Vakantie in Spanje
Op 14 juli ben ik eindelijk kunnen starten met het opzoekwerk voor mijn GIP, na een dagje Rock Werchter en een 10-daagse vakantie in Spanje. Het was zeer tof en vermoeiend maar nu is het tijd voor het echte werk. Mijn tactiek is alle architecten een voor een rustig bekijken en een selectie maken tussen welke je aanspreken en welke niet. Daarna een onderverdeling maken in 3 groepen tussen degene die je aanspreken, zodat het makkelijker wordt om de 3 te kiezen waar ik het meest interesse in heb. Op 23 juli had ik zin om de blog al te maken maar deze is helemaal vernieuwd en de stappen van de handleiding komen niet meer overeen, na heel wat zoeken is het toch een beetje gelukt. Op 28 juli had ik eindelijk alle architecten bekeken. De 3 die ik gekozen heb zijn Crepain-Binst Architecture, Vincent Van Duysen en Max8.