zondag 23 oktober 2011

schetsen GIP-reis

Centre Pompidou in Metz.
Notre-Dame-du-Haut in Ronchamp.
Meubels uit het Vitra museum.

reisverslag GIP-reis

De GIP-reis begon zeer vroeg op 5 oktober, een woensdagmorgen. Allen stonden we daar nog half slapend te wachten op onze bus. Al vrij vroeg waren we aan het eerste gebouw aangekomen, Cité Radieuze van Le Corbusier in Briey. We mochten er in enkele appartementjes gaan kijken hoe het er langs binnen uitzag. We hebben er gegeten en dan zijn we verder gereden richting Metz. Daar zijn we naar het Centre Pompidou van Metz geweest. Binnen was er een tentoonstelling. De dingen met licht vond ik zeer mooi. Daarna hebben we nog even rondgewandeld in de stad Metz. Uiteindelijk konden we vertrekken naar Nancy waar ons hotel was. Pas na het inchecken konden we gaan eten. ’s Avonds reden we terug naar ons hotel met een leuk trammetje. De volgende dag gingen we eerst naar de Notre-Dame-du-Haut van Le Corbusier. Daar hebben we zowel binnen als buiten goed kunnen rondkijken. Dan zijn we verder gereden naar Weil am Rhein, waar het Vitra museum gelegen is. Op het terrein van Vitra was er van alles te beleven. We kregen er een rondleiding met een gids bij de gebouwen van onder andere Zaha Hadid, Tadao Ando, Frank Gehry enzovoort. In het Vitra museum zelf was er ook veel te zien, het was leuk om de stoelen in het echt te zien, vooral omdat je sommige ervan gebruikt bij BIAA. Daarna konden we naar het hotel gaan en op zoek gaan naar iets om te eten. De laatste dag vertrokken we naar Basel. Daar hebben we te voet rondgewandeld om naar al de gebouwen te gaan kijken. Jammer dat we daar wat weinig tijd hadden om veel foto’s te maken en alles goed te bezichtigen. Al bij al was het een leuke 3-daagse en konden we voldaan terug op de bus naar huis stappen.

woensdag 12 oktober 2011

GIP-reis foto's

Dit is de binnenkant van het Centre Pompidou in Metz.
Het dak vond ik op zich al indrukwekkend en dan met de weerspiegeling erbij vond ik een zeer mooi beeld.
Na een tijdje werd het wel een beetje duizelingwekkend.

Dit is dus het gebouw, Centre Pompidou in Metz, een van de dingen die mij het meest aansprak,
dankzij de balkvormige elementen die er uitstaken. Ik vond het leuk om daar in te staan.
Ook vanuit de lift had je een mooi beeld van het gebouw.
Er waren ook zeer mooie tentoonstellingsruimtes aanwezig.

Dit is de Notre Dame du haut van Le Corbusier.
Persoonlijk had ik veel meer van dit gebouw verwacht,
maar ik denk dat dit vooral ondanks het slechte weer was.
Door de bewolking zag men langs de binnenkant niet de lichtinval die zo spectaculair zou zijn.

Dit vond ik wel een mooi beeld van in de Notre Dame du haut.
Zeker als je er zelf onder stond.

Het Vitra museum vond ik ook zeer mooi om eens gezien te hebben.
Zowel de buiten- als de binnenkant.
Langs buiten vond ik het speciaal hoe de balkvormige volumes op elkaar en in elkaar gepuzzeld waren.
En langs de binnenkant vond ik het fijn om de stoelen te zien die we gebruiken in onze opdracht van BIAA.

Dit gebouw stond ook op het terrein van Vitra, het is van Zaha Hadid.
Het heeft vooral indruk op mij gemaakt omdat verteld werd dat ze tegen de wil van de ingenieurs toch haar zin heeft gedaan. Ook de aflopende vloer vond ik speciaal.
Enkel de trap was wat beangstigend om op te lopen.

Dit gebouw dat ook op het terrein van Vitra stond, is van Tadao Ando.
Het heeft indruk op mij gemaakt omdat hij precies een doolhof maakte van zijn gebouw. De doorgangen waren ook zeer smal en de typische gaatjes in de muren vond ik zeer mooi.

De Vera Oeri bibliotheek vond ik een zeer mooi gebouw op zich.
Langs de binnenkant zag je hoe het licht er werd binnengehaald, daarom heeft het vooral indruk gemaakt op mij.

Dit is de Messeturm in Basel. Natuurlijk kijk je er naar uit om het werk dat je gekregen had om te bespreken eens in het echt te zien, daarom vond ik het ook de moeite waard.
Het was spectaculair omdat het zo hoog was.

Als laatste, het gebouw Novartis. Heel jammer dat we het niet in zijn geheel hebben kunnen bezichtigen want ik denk wel dat dat gebouw de moeite waard was geweest.
Zelfs van op afstand valt het gebouw op in het landschap dankzij zijn kleurrijke elementen.

GIP-reis

Van woensdag 5 tot vrijdag 7 oktober zijn we met heel 6ABK op GIP-reis geweest. Natuurlijk was het er heel leuk en we hebben er veel mooie dingen gezien. We hebben op de reis zelf een gebouw moeten bespreken. Wij hebben het gehad over het Messeturm in Basel. Hier is onze informatiefiche:

Bespreking van de architecten

Morger & Degelo en Marques

Over de architecten :

Heinrich Degelo is een Zwitserse architect, geboren in 1957. Hij zit bij een Zwitserse vereniging voor architecten en ingenieurs. Hij is directeur, aandeelhouder en eigenaar van Degelo Architecten. In 2005 heeft hij Degelo Architecten opgericht.

Meinrad Morger is een Zwitserse architect geboren in 1957. Hij is niet alleen architect maar ook professor ‘Building design’. In 2006 startte hij samen met Fortunat Dettli, Morger & Dettli Architecten. Hij is ook lid van de raad van Basel-City monumenten.

Morger & Degelo staan bekend om hun minimalistische architectonische taal en met precisie uitgevoerde gebouwen.

Bespreking van het gebouw

Messeturm Basel

Stijlkenmerken en algemene informatie :

De Messeturm is met zijn 105 meter een van de hoogste gebouwen van Zwitserland.
Het gebouw telt 32 verdiepingen. Zonder het te beseffen heeft men er het hoogste gebouw van Zwitserland van gemaakt. Het is een modernistisch gebouw dat er sinds 2003 staat.

Functionaliteit / organisatie :

Het gebouw bevat een aantal verschillende functies. In de top van het gebouw bevindt zich een bar, Bar Rouge, die uitzicht biedt op de hele stad. Op dat punt heb je een prachtig panoramabeeld van de stad en omstreken. De Ramada, een viersterrenhotel met 200 kamers, bevindt zich eveneens in dit gebouw. Alsook bevinden er in het gebouw bureaus voor de vertegenwoordiging van gerenommeerde bedrijven. Ten laatste bevinden zich onderaan allerlei handelspanden.

Volumestudie / gevelzicht :
Het is een balkvormig gebouw. Het bestaat voornamelijk uit grote ramen.

Materiaalgebruik :
Het gehele gebouw bestaat uit grote glaspartijen. Er is dus gewerkt met een vliesgevel, het hoeft geen andere belasting dragen dan zijn eigen gewicht en het geeft die samen met de windbelasting af aan de achterliggende constructie van het gebouw.

Geraadpleegde sites :

(De foto's geraakten helaas niet bij in het blogbericht).