woensdag 31 augustus 2011
School
Morgen is het 1 september, de start van weer een nieuw schooljaar. Ik ben benieuwd hoe dit jaar gaat verlopen. En benieuwd wat er bedoeld wordt met het thema "tijd". Ik hoop dat ik de blog toch op de juiste manier heb opgevat.
Crepain Binst Architecture (2)
Hier komen nog enkele werken van Crepain Binst Architecture die mij aanspreken. En ook hun interieurs zijn zeer mooi.
Ze maken ook af en toe gebruik van groene panelen langs de buitenkant en een speciaal systeem dat hieronder op foto staat afgebeeld.
dinsdag 23 augustus 2011
Max8
![]() |
| Inez Hermans en Tom Verheyen |
De 3de en laatste architect die ik ga bespreken is Max8. Het bureau bestaat uit Inez Hermans en Tom Verheyen. Inez is geboren in Duitsland maar heeft architectuur gestudeerd in Diepenbeek. Tom is geboren in Koersel en heeft eerst in Geel gestudeerd en pas daarna architectuur in Diepenbeek. Hij kreeg een label voor energiebewuste architect. Ze hebben ook een aantal openbare gebouwen ontworpen bv. de Voorpost van brandweer Haacht, de bibliotheek van Affligem, school in Ham, … Het huis dat ik ga bespreken is woning BVR, het is een vrijstaande nieuwbouw staalbouwwoning. Het mooie eraan is dat de gebruikte kleuren enkel wit en zwart zijn. De woning is niet gemaakt uit baksteen maar uit stalen platen. De voorgevel heeft 2 smalle stroken met ramen, de rest is toe.
![]() |
| woningBVR |
![]() |
| woning BVR |
Een andere mooie woning eveneens van staal is woning Veva, deze is ook volledig in het wit met zwart.
![]() |
| woning Veva |
maandag 22 augustus 2011
Vincent Van Duysen
![]() |
| Vincent Van Duysen |
De tweede architect die ik ga bespreken is Vincent Van Duysen. Vincent is geboren in 1962 en studeerde architectuur aan Sint-Lucas in Gent. In 1990 richtte hij in Antwerpen zijn eigen studio op. Hij heeft nog 18 andere medewerkers. Het huis dat ik ga bespreken noemt V residence en bevindt zich in Tessenderlo. Het is een villa met 2 verdiepingen. De benedenverdieping verbindt de verschillende leefruimtes in een open ruimte. Het huis is volledig onderkelderd (fitness en welness). Het licht komt er binnen via de binnenplaats op kelderverdieping. Het is modern dankzij de grote ramen in staal en met betonnen muurplaten. Voor de binnenkant wordt er gebruik gemaakt van traditionele materialen zoals houten muurpanelen en blauwe hardvloer. Het mooie is dat de traditionele materialen geen afbreuk doen aan de moderniteit van het gebouw. Een patio, die toe is aan de straatkant, zorgt voor privacy. Ik zelf vind vooral de openheid aan het huis mooi met de grote ramen die veel licht binnenlaten.
| V residence in Tessenderlo |
| V residence in Tessenderlo |
Hij heeft ook nog veel andere mooie dingen gemaakt en ook veel mooie interieurs. Nog enkele voorbeelden:
| Concordia Waregem |
Het gebouw is een weverij. Het heeft een industrieel karakter en er werd gebruik gemaakt van neutrale materialen. De lichtkoepels op het dak geven zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant een mooi effect.
Het gebouw ziet er heel neutraal uit dankzij de beton en het glas, de ramen zijn ofwel hetzelfde, lang en smal, ofwel vierkant.
| P residence in Oostduinkerke |
maandag 15 augustus 2011
Crepain Binst Architecture
![]() |
| Binst & Crepain |
De eerste architect of beter gezegd "architecten" die ik ga bespreken, zijn Jo Crepain en Luc Binst. Jo Crepain werd geboren in Brugge en studeerde aan Henry van de Velde Instituut in Antwepen. Luc Binst is geboren in Vilvoorde en studeerde aan Sint-Lucas in Brussel. Crepain Binst Architecture werd opgericht in 2006. Crepain was de grondlegger, maar overleed in 2008 en dus moest Binst alleen verder. Alhoewel alleen niet het juiste woord is, het is een team van wel 40 mensen. Het kantoor heeft ervaringen van woningen tot stedenbouwkundige projecten. Architectuur en interieur moeten bij hen een geheel vormen. Ze hebben belangrijke dingen gemaakt, zoals het station van Leuven. Het huis dat ik ga bespreken is het Lofthouse Luc Binst te Humbeek. Het is het eigen huis van Binst, waarin hij zijn individuele kijk geeft op het concept van een vrijstaande loft. Ik vind het een mooi gebouw omdat ze het speels maken met de figuren en ook een kleurrijke toets aanbrengen. De binnenkant vind ik licht en ruimtelijk. Ze werken met verhoogjes wat ik zeer mooi vind. Dankzij de zon komt die ene kleur ook langs de binnenkant terug.
![]() |
| loft te Humbeek |
![]() |
| loft te Humbeek |
donderdag 4 augustus 2011
start
![]() |
| Vakantie in Spanje |
Op 14 juli ben ik eindelijk kunnen starten met het opzoekwerk voor mijn GIP, na een dagje Rock Werchter en een 10-daagse vakantie in Spanje. Het was zeer tof en vermoeiend maar nu is het tijd voor het echte werk. Mijn tactiek is alle architecten een voor een rustig bekijken en een selectie maken tussen welke je aanspreken en welke niet. Daarna een onderverdeling maken in 3 groepen tussen degene die je aanspreken, zodat het makkelijker wordt om de 3 te kiezen waar ik het meest interesse in heb. Op 23 juli had ik zin om de blog al te maken maar deze is helemaal vernieuwd en de stappen van de handleiding komen niet meer overeen, na heel wat zoeken is het toch een beetje gelukt. Op 28 juli had ik eindelijk alle architecten bekeken. De 3 die ik gekozen heb zijn Crepain-Binst Architecture, Vincent Van Duysen en Max8.
Abonneren op:
Posts (Atom)











